سرطان | تشخیص سرطان | پیشگیری از سرطان

آیا رژیم گیاهخواری باعث سرطان می‌ شود؟ | فرق رژیم گیاهخواری با سایر رژیم‌ها

در دنیایی که سبک‌های زندگی، متنوع‌تر از همیشه شده‌اند؛ انتخاب رژیم گیاه‌خواری یکی از بحث ‌برانگیزترین و جذاب‌ترین تصمیماتی است که می‌توان گرفت.
1403/06/16 09:45
کد خبر: 10595
آیا رژیم گیاهخواری باعث سرطان می‌ شود؟ | فرق رژیم گیاهخواری با سایر رژیم‌ها

آیا این انتخاب، کلید طلائی سلامتی و طول عمر است یا ممکن است به بدن آسیب برساند؟ از یک سو، گیاه‌خواری راهی برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ محیط زیست شناخته می‌شود، از سوی دیگر، نگرانی‌هایی نیز درباره کمبودهای تغذیه‌ای و حتی ارتباط آن با برخی بیماری‌ها مانند سرطان ایجاد می‌کند. در این مقاله، به بررسی دقیق مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا واقعاً باید نگران تأثیر آن بر سلامت بدن باشیم یا خیر!

گیاه‌خواری یعنی چه؟

گیاه‌خواری به معنای انتخاب سبک تغذیه‌ای است که در آن فرد از مصرف گوشت و محصولات حیوانی خودداری می‌کند و بر مصرف گیاهان، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها و دانه‌ها متمرکز می‌شود. این نوع رژیم غذایی نه تنها بر اساس اصول اخلاقی و محیط زیستی مورد توجه قرار می‌گیرد، بلکه بسیاری از افراد به دلایل بهداشتی و سلامتی، به آن روی می‌آورند. گیاه‌خواری می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ از جمله گیاه‌خواری مطلق (وگان) که در آن حتی محصولات جانبی حیوانی مانند لبنیات و تخم‌مرغ هم مصرف نمی‌شود. هدف اصلی در این سبک زندگی، دستیابی به تغذیه‌ای سالم‌تر، حفظ محیط زیست و احترام به حقوق حیوانات است. البته هنوز هم مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری از مهم‌ترین سوالات پیرامون این رژیم محسوب می‌شود.

انواع رژیم گیاه‌خواری؟

در کنار بررسی مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری که ادامه به تفصیل به این موضوع می‌پردازیم، باید انواع رژیم گیاه‌خواری را نیز برایتان توضیح دهیم تا اشراف بیشتری نسبت به گرایش‌های موجود در این رژیم داشته باشید:

  1. وگان: وگان‌ها از مصرف هر نوع محصول حیوانی شامل گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، و حتی عسل، خودداری می‌کنند و تنها از مواد غذایی گیاهی بهره می‌گیرند.
  2. لاکتو گیاه‌خوار: این گروه علاوه بر گیاهان، لبنیات را نیز مصرف می‌کنند؛ اما از خوردن گوشت، ماهی و تخم‌مرغ اجتناب می‌کنند.
  3. اُوُ گیاه‌خوار: اُوُ گیاه‌خواران از تخم‌مرغ در رژیم خود استفاده می‌کنند؛ اما لبنیات و گوشت را مصرف نمی‌کنند.
  4. لاکتو_اُوُ گیاه‌خوار: این نوع گیاه‌خواران، هم لبنیات و هم تخم‌مرغ را در رژیم غذایی خود دارند؛ اما گوشت و ماهی نمی‌خورند.
  5. فروتارین: فروتارین‌ها بیشتر از میوه‌ها و گاهی از آجیل و دانه‌ها استفاده می‌کنند و رژیم غذایی بسیار محدودی دارند که به اصول خام‌خواری نزدیک‌تر است.

فرق رژیم گیاه‌خواری با سایر رژیم‌ها در چیست؟

گیاه‌خواری، بر خلاف رژیم‌های دیگر مانند گوشت‌خواری یا کتوژنیک که بر مصرف محصولات حیوانی تأکید دارند، تمرکز خود را بر مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات قرار می‌دهد. در مقایسه با رژیم‌های کم‌کربوهیدرات مثل کتوژنیک، گیاه‌خواری معمولاً حاوی کربوهیدرات بیشتری است همچنین، در مقایسه با رژیم مدیترانه‌ای که از ترکیب غذاهای گیاهی و حیوانی استفاده می‌کند، گیاه‌خواری بیشتر بر حذف کامل محصولات حیوانی تمرکز دارد.

رژیم گیاه‌خواری سبب سرطان می‌شود؟

به‌طور کلی رژیم گیاه‌خواری با کاهش خطر بسیاری از انواع سرطان‌ها همراه است؛ اما در بررسی مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری می‌توان گفت که در موارد و تحت شرایط خاص، این رژیم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهد.

این خطر زمانی بیشتر می‌شود که رژیم گیاه‌خواری به‌درستی برنامه‌ریزی نشود و برخی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B12، آهن، روی، و اسیدهای چرب امگا_3 به اندازه کافی دریافت نشود.

سرطان کولورکتال که در روده بزرگ و راست‌روده رخ می‌دهد، ممکن است به دلیل مصرف ناکافی فیبرهای غذایی یا جایگزینی نامناسب گوشت با غذاهای فرآوری ‌شده که فاقد مواد مغذی کافی هستند، افزایش یابد.

علاوه بر این، مصرف غذاهای گیاهی فرآوری ‌شده با مواد نگهدارنده یا افزودنی‌ها می‌تواند به افزایش خطر این نوع سرطان کمک کند. بنابراین، اگرچه گیاه‌خواری معمولاً سالم تلقی می‌شود؛ اما برای جلوگیری از افزایش ریسک سرطان کولورکتال، باید با دقت و آگاهی برنامه‌ریزی شود. مصرف کافی فیبر، استفاده از منابع جایگزین مواد مغذی حیوانی و پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده، از جمله راهکارهایی است که گیاه‌خواران باید برای حفظ سلامت خود در نظر بگیرند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://emrouz.news/d/3zy5z2
منبع خبر: همشهری آنلاین

پربیننده ترین




اخبار داغ