سرطان | تشخیص سرطان | تشخیص سرطان در خانه

زمان طلایی تشخیص سرطان در کودکان| ضرورت مایعات دوره ای کودکان

هشدار تشکل‌های حمایت از کودکان مبتلا به سرطان این است که زمان طلایی تشخیص سرطان در کودکان را از دست ندهید.
1403/06/29 06:20
کد خبر: 12206
زمان طلایی تشخیص سرطان در کودکان| ضرورت مایعات دوره ای کودکان

روش های تشخیص سرطان شامل مواردی مانند عکس برداری، تست های آزمایشگاهی، نمونه برداری از تومور، آندوسکوپی، جراحی یا آزمایش های ژنتیک است. تشخیص سرطان آن در مراحل اولیه بیماری مشکل است و پیشرفت بیماری شانس درمان آن را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که تشخیص سرطان و هر گونه بیماری تنها توسط پزشک و با آزمایش‌های پزشکی قابل استناد است.

سپتامبر در تقویم جهانی به ماه آگاهی‌رسانی سرطان کودکان نامگذاری شده است و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند به دعوت انجمن بین‌المللی آنکولوژی کودک (SIOP) و انجمن بین‌المللی سرطان کودک (CCI) با هدف یادآوری، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی، اقداماتی را در جامعه بویژه گروه‌های مرتبط با کودکان همچون والدین جوان، معلمان و مربیان و پزشکان اطفال و عمومی انجام می‌دهند تا آگاهی و توجه بیشتری نسبت به نشانه‌های بیماری سرطان کودک ایجاد شود. آگاهی هر چه بیشتر جامعه و متخصصان به علائم بیماری به تشخیص زودهنگام کمک خواهد کرد و تشخیص زودهنگام این بیماری نیز به درمان مؤثرتر، کم‌هزینه‌تر و کم‌دردتر منجر خواهد شد. در رابطه با همین موضوع چهار تشکل خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در تهران (محک)، اصفهان (کسا)، آذربایجان شرقی (تسکین) و خراسان در نشستی به اهمیت توجه به این امر پرداختند.

زمان طلایی، کوتاه‌ترین زمان بعد از مشاهده اولین علائم
آراسب احمدیان مدیر عامل مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با بیان اینکه در حال حاضر 41 بیمارستان دولتی و دانشگاهی در زمینه سرطان کودکان در کشور فعالیت می‌کنند، در پاسخ به سؤال «ایران» در مورد روند میزان شیوع سرطان در بین کودکان کشورمان گفت: بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت که با شدت و ضعف در کشورهای مختلف وجود دارد، آمار مراجعه کنندگان ما در پنج سال اخیر ثابت بوده است و روزانه بین 6 تا 8 مراجعه کننده داریم. باید نکته‌ای را در نظر داشته باشید؛ اینکه در دموگرافی ایران جمعیت زیر 18 سال که در واقع از ما هم خدمات دریافت می‌کنند در حال کوچک شدن است. پس وقتی جمعیت در حال کوچک‌تر شدن باشد و آمار مراجعه کنندگان ثابت، یا نشانه‌ای از افزایش ابتلا و یا نشان دهنده افزایش دسترسی و تشخیص است. شکی نیست که در گذشته به این سهولت امکان تشخیص وجود نداشت وقتی امروز از 40 مرکز دانشگاهی بعلاوه بیمارستان محک صحبت می‌کنیم یعنی در زمان سریع‌تری تشخیص صورت می‌گیرد و بنابراین درمان هم زودتر شروع می‌شود.
احمدیان در مورد زمان طلایی تشخیص سرطان در کودکان گفت: در سرطان کودکان بحث پیشگیری وجود ندارد اما زمان طلایی بسیار مهم است، نمی‌توانیم بگوییم زمان طلایی چند روز یا چند ماه است. زمان طلایی کوتاه‌ترین زمان بعد از مشاهده اولین علائم است. وی با بیان اینکه در تشخیص اولیه، پزشکان اطفال بسیار مهم هستند، افزود: معمولاً افراد بعد از 7 سالگی خیلی کمتر به دکتر می‌روند اما بخش عمده‌ای از کودکان به صورت هفتگی و ماهانه به متخصص اطفال مراجعه می‌کنند و همین مراجعات کمک مهمی به تشخیص زود هنگام می‌کند.

فاصله کوتاه تشخیص تا درمان
دکتر احمدیان با تأکید بر اینکه اگر درمان در بیمارستان‌های دولتی شروع شده باشد، فاصله میان تشخیص و شروع درمان بسیار کوتاه و در حد چند ساعت است، گفت: شاید کودکی تشخیص و شروع درمانش در بیمارستان‌های خصوصی باشد امکان حمایت این کودکان در بیمارستان‌های خصوصی برای ما وجود ندارد چون حتماً خانواده از تمکن مالی یا بیمه‌های تکمیلی برخوردار است اما همه کودکانی که دارای بیمه پایه هستند و در بیمارستان‌های دولتی تشخیص سرطان را می‌گیرند به صورت کاملاً رایگان می‌توانند از خدمات استفاده نمایند و هر زمان تشخیص انجام شود درمان بلافاصله شروع می‌شود.

تا امروز هیچ کودکی در صف دارو نمانده است
مدیر عامل مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با تأکید بر اینکه تا امروز هیچ کودک مبتلا به سرطانی در صف دارو نمانده است، گفت: اما در مورد داروهای تک نسخه‌ای از زمانی که دکتر دستور می‌دهد تا به بیمار برسد زمان بر است، بجز این زمان‌ها مشکلی نداریم ولی با قیمت‌های جدید اگر همراهی وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو و همراهی نهادهای رسمی و دولتی نباشد، نمی‌توانیم از پس هزینه‌های گران دارو بربیاییم. احمدیان با اشاره به اینکه با رشد علم و تکنولوژی داروهای جدیدی در زمینه درمان سرطان کودکان در جهان تولید می‌شود که دسترسی به آنها هزینه‌های زیادی هم می‌طلبد، افزود: هر چند این داروها که از آنها با عنوان داروهای تک نسخه‌ای نام برده می‌شود توسط شرکت‌هایی وارد کشور می‌شوند اما هزینه‌های بسیار بالایی دارند و باید برای هر عدد از این داروها بین 15 تا 100 میلیون تومان هزینه پرداخت شود که هزینه بسیار بالایی است.» تشکل‌های فعال در حوزه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان از وزارت بهداشت و وزیر جدید این وزارتخانه خواستند که این داروها تحت فارماکوپه وزارت بهداشت در بیایند که بیمه‌ها بتوانند آنها را تحت پوشش قرار دهند چرا که از این طریق می‌توان بخشی از هزینه‌های گران این داروها را جبران کرد.




کپی لینک کوتاه خبر: https://emrouz.news/d/4bgxv3
منبع خبر: ایران

پربیننده ترین




اخبار داغ