دستور پخت| دستور پخت پلو| دستور پخت مرصع پلو

دستور پخت مرصع پلو شیرین| این پلومجلسی را برای مهمانی های خاص آماده کنید

مرصع پلو یکی از غذاهای سنتی و مجلسی ایرانی است که به دلیل تزئینات زیبا و رنگارنگش شهرت دارد.
1403/07/10 08:40
کد خبر: 12790
دستور پخت مرصع پلو شیرین| این پلومجلسی را برای مهمانی های خاص آماده کنید

دستور پخت برای خانم‌ها و آقایانی که می خواهند برخی از غذاها را برای اولین بار در خانه درست کنند بسیار مهم است. دستور پخت برای کنترل کیفیت و کمیت غذا بسیار حائز اهمیت بوده و هزینه‌های تهیه غذا و مواد لازم برای تهیه آن در همین رسپی ها اعلام می شود. دستور پخت غذاهای خوشمزه ایرانی، غیر ایرانی، جدید، قدیمی و هر نوع غذا و خوراکی خوشمزه را می توانید در ترفندباز یاد بگیرید. در ادامه دستور پخت مرصع پلو را به شما خواهیم گفت.

مرصع پلو یکی از غذاهای سنتی و مجلسی ایرانی است که به دلیل تزئینات زیبا و رنگارنگش شهرت دارد. نام این غذا از واژه «مرصع» به معنای جواهرنشان یا مزین به جواهر گرفته شده، که اشاره به ظاهر زیبا و جذاب آن دارد.

این غذا به دلیل ترکیب طعم‌های شیرین و ملایمش معمولاً در مجالس و مهمانی‌های خاص سرو می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم برای پخت مرصع پلو به شرح زیر می باشد:

فیله مرغ: ۷۰۰ گرم

پیاز خرد شده: دو عدد

پودر سیر: نصف قاشق چایخوری

زنجبیل: یک سوم قاشق چایخوری

پاپریکا دودی: نصف قاشق چایخوری

فلفل سیاه: یک سوم قاشق چایخوری

زردچوبه: یک سوم قاشق چایخوری

نمک: یک قاشق چایخوری

فلفل قرمز: یک چهارم قاشق چایخوری

زعفران آب کرده: شش قاشق سوپخوری

روغن زیتون: ۳ قاشق سوپخوری

برنج: ۵ پیمانه

خلال پسته: یک سوم لیوان فرانسوی

خلال بادام:  یک سوم لیوان فرانسوی

هویج: دو عدد

خلال پوست پرتقال: نصف لیوان فرانسوی

گلاب: دو قاشق سوپخوری

زرشک: پنج قاشق سوپخوری

شکر: سه قاشق سوپخوری

کشمش پلویی: ۱۰۰ گرم

کره: ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

گام اول:

ابتدا برای درست کردن مرصع پلو هفتصد گرم سینه مرغ را به صورت نواری برش میزنیم و داخل ظرف مناسبی قرار میدهیم. برای برش راحت تر، سینه مرغ را روی تخته کار قرار میدهیم و با کف دست فشار وارد میکنیم تا کاملا پهن شود و برش نواری میزنیم. سه قاشق سوپخوری زعفران غلیظ روی فیله مرغ میریزیم و خوب ترکیب میکنیم و روی ظرف سلفون میکشیم و نیم ساعت داخل یخچال استراحت میدهیم.

گام دوم:

داخل یک کاسه کوچک تمامی ادویه ها را که شامل (نصف قاشق چایخوری پودر پاپریکا دودی و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز و یک سوم قاشق چایخوری فلفل سیاه و یک سوم قاشق چایخوری پودر زنجبیل و یک سوم قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چایخوری سر پر نمک و نصف قاشق چایخوری پودر سیر) میباشد، میریزیم و با هم مخلوط میکنیم.

گام سوم:

در میان اخبار

ادویه هایی که ترکیب کردیم را روی فیله ها میریزیم و خوب ترکیب میکنیم تا فیله ها خوب مزه دار شوند و یک ربع استراحت میدهیم سپس دو قاشق سوپخوری روغن زیتون و یک عدد پیاز خلالی خرد شده میریزیم و خوب ترکیب میکنیم و روی ظرف سلفون میکشیم و یک ساعت داخل یخچال استراحت میدهیم.

گام چهارم:

فیله های مرغ را می پیچیم و به شکل حلزون در می آوریم و یک عدد خلال دندان داخلش فرو میکنیم تا باز نشود.

داخل ماهیتابه ۳۰ گرم کره میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدهیم و یک طرف مرغ ها را شش دقیقه سرخ میکنیم و مرغ ها را بر میگردانیم و در تابه را قرار میدهیم و طرف دیگر را نیز شش دقیقه تفت میکنیم.

گام پنجم:

برای تهیه پوست پرتقال خشک شده، پوست پرتقال را توسط پوست کن طوری نازک پوست میگیریم که قسمت سفید پرتقال روی آن نباشد سپس به صورت خلالی باریک برش میزنیم و داخل یک شیرجوش آب میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا آب بجوشد و خلال ها را داخل آب در حال جوش میریزیم و چهار دقیقه که جوشید آبکش میکنیم و داخل آب یخ به مدت نیم ساعت قرار میدهیم.

گام ششم:

این کار را چهار بار تکرار میکنیم تا تلخی پوست پرتقال گرفته شود و بعد از گرفته شدن تلخی تست میکنیم و در آخر داخل آب یخ به مدت سه ساعت داخل یخچال قرار میدهیم و بعد از آبکش کردن اگر قصد استفاده داشتیم استفاده میکنیم و اگر قصد استفاده نداشتیم، اجازه میدهیم خشک شود و داخل ظرف شیشه ای برای استفاده های بعدی میریزیم.

گام هفتم:

یک عدد تابه را روی حرارت ملایم قرار میدهیم و یک قاشق چایخوری داخل تابه کره میریزیم و پوست پرتقال هایی که تلخی آن ها را گرفتیم و هنوز خشک نکردیم (خشک کردن برای استفاده در روزهای آینده است) را نیز داخل همان تابه میریزیم و چند دقیقه تفت میدهیم و یک قاشق چایخوری زعفران غلیظ و یک قاشق چایخوری شکر اضافه میکنیم و بعد از تفت دادن داخل ظرف مناسبی میریزیم.

گام هشتم:

یک سوم لیوان فرانسوی خلال بادام و یک سوم لیوان فرانسوی خلال پسته را جداگانه داخل کاسه مناسبی میریزیم و روی خلال پسته و بادام دو قاشق سوپخوری گلاب میریزیم.

یک عدد تابه را روی حرارت ملایم قرار میدهیم و یک قاشق چایخوری داخل تابه کره میریزیم و خلال بادام را همراه با گلابی که روی خلال ها ریختیم داخل تابه میریزیم و داخل کره یک دقیقه تفت میدهیم و بعد از تفت دادن داخل ظرف مناسبی میریزیم.

گام نهم:

داخل همان تابه خلال پسته را همراه با گلابی که روی خلال ها ریختیم، داخل تابه میریزیم و داخل کره یک دقیقه تفت میدهیم و بعد از تفت دادن داخل ظرف مناسبی میریزیم.

داخل یک تابه ۳۰ گرم کره و ۱۰ گرم روغن مایع میریزیم و به محض آب شدن کره، پنج قاشق سوپخوری زرشک و یک قاشق سوپخوری شکر را داخل کره میریزیم و زرشک را تفت میدهیم و یک قاشق سوپخوری زعفران میریزیم و قبل از پف کردن زرشک حرارت را خاموش میکنیم و داخل ظرف مناسبی میریزیم.

گام دهم:

هویج ها را پوست میگیریم و به صورت خلالی خرد میکنیم و یک عدد تابه را روی حرارت ملایم قرار میدهیم و یک قاشق غذاخوری داخل تابه کره میریزیم و هویج های خرد شده را داخل تابه میریزیم و داخل کره تفت میدهیم و کمی که هویج ها سبک شدند یک قاشق غذاخوری شکر میریزیم و تفت میدهیم تا نرم شوند و در آخر یک قاشق غذاخوری زعفران اضافه میکنیم و داخل ظرف مناسبی میریزیم.

گام یازدهم:

کشمش پلویی را در آب به مدت یک ربع خیس می کنیم بعد آبکش می کنیم و اجازه می دهیم خشک شوند بعد از خشک شدن آب کشمش به مدت یک دقیقه داخل روغن سرخ می کنیم و در داخل ظرف میریزیم و یک قاشق آب داغ در آخر اضافه می کنیم و هم میزنیم تا کشمش ها فرم خود را حفظ کنند.

گام دوازدهم:

داخل کاسه مناسبی، پنج پیمانه برنج ایرانی را با آب ولرم میشوییم و سه الی شش ساعت قبل از پخت، با سنگ نمک خیس میکنیم سپس آب برنج را آبکش میکنیم و داخل قابلمه ای که آب داخل آن در حال جوش میباشد میریزیم و با کفگیر یکبار هم میزنیم و اجازه میدهیم تا دوباره بجوشد، برنج را تست میکنیم و اگر مغز برنج کمی سفت بود و شکننده نبود، به صورت نیم پخت و زنده تر آبکش میکنیم. (به علت متفاوت بودن جنس برنج ایرانی آبکش کردن زمان دقیقی ندارد و باید برنج را قبل از آبکش تست کنیم).

گام سیزدهم:

داخل قابلمه مناسب روغن مایع و یک قاشق غذاخوری زعفران میریزیم و روغن و زعفران را ترکیب میکنیم و نان را به عنوان ته دیگ، کف قابلمه قرار میدهیم و برنج را آرام آرام با کفگیر داخل قابلمه میریزیم و در قابلمه را قرار میدهیم و قابلمه را روی حرارت قرار میدهیم.

گام چهاردهم:

۵۰ گرم کره و ۲ قاشق غذاخوری روغن حیوانی را داخل یک شیرجوش میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا ذوب شود و بعد از ذوب شدن کره حرارت را خاموش میکنیم و چهار قاشق سوپخوری آب جوش به کره ذوب شده اضافه میکنیم و هم میزنیم. بعد از گرم شدن برنج و بلند شدن بخار، مخلوط کره و آب را روی برنج میریزیم و حرارت را کم میکنیم و مجددا در قابلمه را قرار میدهیم و اجازه میدهیم برنج، یک ساعت دم بکشد.

گام پانزدهم:

بعد از دم کشیدن برنج برای مرصع پلو دو کفگیر از برنج را برمیداریم و داخل کاسه مناسبی میریزیم و آب زعفران را به برنج اضافه میکنیم و هم میزنیم.

برنج دم کشیده را در دیس مناسب میریزیم و روی آن، برنج زعفرانی را میریزیم و با فیله مرغ حلزونی و زرشک و کشمش و خلال بادام و خلال پسته و هویج و خلال پرتقال که جداگانه تفت دادیم، تزیین میکنیم.

نکات مهم

– مرصع پلو یک غذای مجلسی میباشد و شما میتوانید نسبت به ذائقه و بودجه خود از مواد با کیفیت و بیشتری استفاده نمایید.




کپی لینک کوتاه خبر: https://emrouz.news/d/2r6862

پربیننده ترین




اخبار داغ