طرز تهیه قورمه سبزی | طرز تهیه قورمه سبزی برای 10 نفر| طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه و ساده

طرز تهیه قورمه سبزی دامغانی | این خورشت خوشمزه توی دامغان به قورمه لپه هم معروفه

خورش قورمه سبزی دامغانی که به آن خورشت قورمه لپه نیز می‌گویند، یک غذای اصیل و محلی متعلق شهر دامغان است.
1403/07/17 13:05
کد خبر: 14929
طرز تهیه قورمه سبزی دامغانی | این خورشت خوشمزه توی دامغان به قورمه لپه هم معروفه

طرز تهیه قورمه سبزی به عنوان یکی از غذاهای اصیل ایرانی بسیار راحت است. البته اگر دیده اید برخی افراد قورمه سبزی بهتری درست می کنند دلیلش این است که آنها برخی ترفندهای خوشمزه شدن قورمه سبزی را هم علاوه بر طرز تهیه قورمه سبزی یاد گرفته اند. در ادامه این مطلب طرز تهیه قورمه سبزی و نکات مهم درباره خوشمزه شدن آن آشنا خواهید شد.

خورش قورمه سبزی دامغانی که به آن خورشت قورمه لپه نیز می‌گویند، یک غذای اصیل و محلی متعلق شهر دامغان است. در طرز تهیه قورمه با لپه می‌توانید از گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده کنید. در این مقاله به سراغ طرز تهیه خورش قرمه سبزی دامغانی رفته‌ایم و در کنار آن فوت و فن‌های خوشمزه شدن این غذای دامغانی مناسب برای منوی ناهار و لیست شام نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.


مواد لازم جهت برای خورشت قرمه سبزی دامغانی

مواد اولیه    مقدار مورد نیاز
گوشت قرمز (گوسفندی یا گوساله)    ۴۰۰ گرم
لپه    نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز (برای پیاز داغ)    ۱ عدد متوسط
لیمو عمانی    ۵ عدد
سبزی قورمه سرخ شده    ۲۰۰ گرم
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه    به مقدار لازم
روغن    به مقدار کافی
برنج    برای سرو کنار خورش قیمه لپه
 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت قورمه سبزی با لپه: ۳ ساعت

غذای خورشتی متفاوت چی بپزم؟ اگر به دنبال یک غذای خورشتی مجلسی متفاوت هستید، خورشت قورمه لپه یک پیشنهاد ویژه است. این خورشت در واقع ترکیبی است از خورشت قرمه سبزی و خورشت قیمه و یا به بیان دیگر خورشت قرمه سبزی است که به آن لپه اضافه شده است.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

برای شروع به پخت خورش لپه قرمه دامغانی، لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم سریع‌تر پخته شود. سپس به سراغ گوشت بروید. مقدار مورد نیاز از گوشت قرمز را که می‌تواند از نوع گوشت گوساله و یا گوسفندی باشد با آب کاملا تمیز بشویید و سپس در آبکش قرار دهید تا آب اضافه از آن خارج شود. بعد از مدتی گوشت را به صورت مکعبی و در ابعاد خورشتی خرد کنید و کنار بگذارید.

روی لیمو عمانی‌ها به وسیله چنگال چند سوراخ ریز ایجاد کنید و سپس آنها را در آب قرار دهید تا تلخی لیمو عمانی از بین برود.

برای تهیه لپه، گوشت قرمز و لیمو عمانی به صورت حضوری و اینترنتی می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: سبزی خورشتی را آماده کنید

در طرز تهیه قورمه لپه ساده به ترکیب سبزی قرمه سبزی نیاز دارید. این سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله است. سبزی‌ها را با آب بشویید تا گل و لایی روی آنها باقی نماند. سپس آنها را آبکش کنید و اجازه دهید تا کمی از رطوبت آنها کم شود. سپس سبزی‌ها را با چاقوی تیز و یا ساطور به صورت کامل ریز و ساطوری خرد کنید. اگر به دستگاه سبزی خردکنی دسترسی دارید می‌توانید سبزی‌ها را با دستگاه ریز کنید.

مرحله سوم: سبزی‌های قورمه را تفت دهید

یک ظرف با ابعاد مناسب انتخاب کنید و روی حرارت قرار دهید. مقدار لازم از روغن را در آن بریزید و زمانی که روغن داغ شد، سبزی‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. سبزی‌‌ها را خوب تفت دهید تا کامل سرخ شود. بهتر است از روغن جامد برای تفت دادن سبزی استفاده کنید. سبزی این خورشت درست مانند خورشت قرمه سبزی باید کاملا سرخ شود تا جایی که رنگ آن به سیاهی بزند. بعد از سرخ شدن سبزی‌ها، آنها را برای استفاده در خورشت قرمه سبزی دامغانی کنار بگذارید.

برای تهیه انواع روغن سرخ کردنی و سبزی قورمه منجمد به صورت حضوری و اینترنتی می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

در میان اخبار

مرحله چهارم: لپه را بپزید

لپه را که از قبل خیسانده‌اید آبکش کنید. یک قابلمه با سایز مناسب را با حدود سه لیوان دسته‌دار فرانسوی آب روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. وقتی که آب به جوش آمد لپه را با مقداری نمک در قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید تا لپه روی حرارت ملایم به حالت نیم‌پز دربیاید. سپس لپه را آبکش کنید.

می‌توانید برای تهیه نمک به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید

مرحله پنجم: پیاز داغ را آماده کنید
در این مرحله از طرز تهیه خورش قورمه سبزی دامغانی باید پیاز داغ درست کنید. پیاز را پوست بکنید. سپس آن را بشویید. پیاز را با یک چاقوی تیز به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس پیازها را روی حرارت متوسط و با روغن کافی تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

می‌توانید برای تهیه پیاز داغ آماده به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: گوشت را به همراه ادویه‌ها با پیاز تفت دهید
گوشت قرمز را که از قبل به صورت خورشتی خرد کرده‌اید به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید. تفت دادن گوشت را تا جایی ادامه دهید که گوشت، آب میان بافتی خود را از دست دهد و رنگش سفید شود.

ادویه‌ها شامل زردچوبه و فلفل سیاه را در گوشه‌ای از قابلمه تفت دهید تا از حالت خامی دربیایند و عطر آنها بلند شود. سپس آنها را با گوشت و پیاز داغ مخلوط کنید تا عطر و طعمشان به خورد یکدیگر برود.

می‌توانید برای تهیه زردچوبه و فلفل سیاه به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: سبزی قرمه را اضافه کنید
سبزی قرمه را که از قبل تفت داده‌اید به بقیه مواد اضافه کنید. همه مواد را با یکدیگر هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. سپس حدود پنج لیوان دسته‌دار فرانسوی آب به آن اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید. بعد از آنکه محتویات قابلمه جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت در خورش لپه قرمه کاملا بپزد و خورش جا بیفتد.

مرحله هشتم: لپه را اضافه کنید
بعد از گذشت حدود یک ساعت در این مرحله از طرز تهیه قورمه لپه، لپه را که از قبل نیم‌پز کردید به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید خورش حدود یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بماند تا جا بیفتد و حسابی لعاب بیندازد.

مرحله نهم: نمک و لیمو عمانی را اضافه کنید
در نیم ساعت پایانی پخت خورش قرمه سبزی دامغانی، زمانی که از پخت کامل گوشت و لپه اطمینان حاصل کردید، مقدار کافی از نمک و لیمو عمانی را به خورشت لپه قورمه اضافه کنید تا به بهبود عطر و طعم نهایی خورشت کمک کند.

مرحله آخر: خورشت قورمه سبزی دامغانی را سرو کنید
بعد از نیم ساعت زمانی که خورشت کاملا جا افتاد و لعاب انداخت می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید. خورشت قورمه لپه مجلسی را در ظرف مناسب بریزید و با برنج کته یا چلو آبکش و به همراه سالاد شیرازی، سبزی خوردن و انواع ترشی سرو کنید و از طعم لذیذ و متفاوتش لذت ببرید.

از آنجایی که لپه از حبوبات دیرپز محسوب می‌شود، بهتر است پیش از اضافه کردن به خورش، آن را نیم‌پز کنید و سپس فرصت دهید تا به همراه خورشت کامل بپزد.
برای آنکه لپه در حین پخت وا نرود، قبل از پختن می‌توانید آن را روی حرارت و در روغن به مقدار کمی تفت دهید.
 برای تهیه سبزی قرمه سبزی دامغانی می‌توانید این نسبت را برای تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله رعایت کنید: نسبت یک، یک دوم، یک پنجم، یک دهم و یک دهم.
می‌توانید سبزی خورشت قرمه سبزی به روش دامغانی را به صورت آماده نیز تهیه کنید.
برای چاشنی این خورشت می‌توانید به جای لیمو عمانی از آبغوره استفاده کنید.
در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه قورمه سبزی دامغانی اصیل از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را به همراه پیاز در روغن داغ تفت دهید تا رنگش باز شود. این کار به خوشرنگ‌تر شدن خورش نیز کمک می‌کند.
برای خوش طعم‌تر شدن خورش قورمه سبزی دامغانی می‌توانید از استاک مرغ یا گوشت (طرز تهیه استاک) یا آب قلم استفاده کنید.
نمک و لیمو عمانی را حتما در انتهای مراحل پخت خورش اضافه کنید تا بافت گوشت را سفت نکند و گوشت زودتر بپزد.
از آنجایی که پخت گوشت به حدود دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد، اگر محدودیت زمانی دارید می‌توانید خورش قرمه سبزی دامغانی را در زودپز آماده کنید.
فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن خورشت قرمه سبزی با لپه به شیوه دامغانی
آیا می‌توان از مرغ به جای گوشت در تهیه خورش لپه قرمه استفاده کرد؟
بله. شما می‌توانید از تکه‌های مرغ به جای گوشت در تهیه این خورشت استفاده کنید. برای درست کردن خورش لپه قرمه با مرغ پیشنهاد می‌شود از تکه‌های سینه مرغ بدون استخوان استفاده کنید. سینه مرغ را به صورت مربعی خرد کنید و همراه با ادویه‌ها در روغن سرخ کنید. سپس مانند مراحل ذکر شده در بالا پیش بروید و اجازه دهید خورش بپزد و جا بیفتد.

ضمن آنکه تهیه خورش قورمه لپه با مرغ به زمان کمتری برای پختن و جا افتادن نیاز دارد.

بهتر است از چه نوع گوشتی در تهیه این خورشت استفاده شود؟
استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند در طرز تهیه قورمه سبزی با لپه امکان‌پذیر است، اما استفاده از گوشت گوسفندی که کمی چربی داشته باشد طعم خورشت را خوشمزه‌تر می‌کند.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://emrouz.news/d/2ayyby

پربیننده ترین




اخبار داغ